dinsdag 29 juni 2010

Op zoek naar nieuwe HF set

Ik ben al geruime tijd opzoek naar een nieuwe HF set. Op dit moment maak ik gebruik van de Yaesu FT-897D voor al de banden in alle modi. Het is zeker geen slechte set en bevalt me prima, maar ik merk dat het HF gedeelte wat achterblijft qua prestatie. Na een hoop leeswerk op het internet schijnen meer mensen hier 'last' van te hebben. Om deze reden ben ik dus opzoek naar een andere HF set.
Tijdens mijn zoektocht zie ik al snel door de bomen het bos niet meer. Pfff wat een aanbod en verschillende sets zijn er toch. Oude, nieuwe, het aanbod is echt gigantisch. Wat me ook opvalt is dat de wat oudere sets voor, naar mijn mening, veel geld van hand tot hand gaan. Uiteraard zijn de prijzen vraagprijzen, maar die zullen toch ook wel ergens op gebaseerd zijn zou je zeggen. Nu ben ik zelf niet in staat om een set te repareren mocht deze ooit kapot gaan, en zou ik dus graag een set aanschaffen waar in ieder geval nog voldoende onderdelen voor te krijgen zijn.


Ondertussen heb ik mijn selectie terug kunnen brengen naar 4 sets, namelijk:

  • Yaesu FT-920;
  • Yaesu FT-950;
  • Kenwood TS-480SAT;
  • Icom IC-7400.
Op dit moment ben ik dus druk met het vergelijken van deze sets om te kijken welke set mij het beste past, en welke uiteraard voor een mooie prijs voorbij komt ;)

Mochten mensen aanbevelingen, tips, waarschuwingen of wat dan ook voor me hebben, dan hoor ik dat graag!

'73 PD0JSP
Jeroen

3 opmerkingen:

  1. Hoi Jeroen,

    De IC-7400 wordt binnenkort opgevolgd door de IC-9100. Prijs nog niet bekend, maar er wordt gegokt op zo'n 3000 dollar.
    Lijkt me een schitterend apparaat, HF/VHF/UHF met optie voor D-Star. Alleen als je een van de eersten bent, krijg je de kinderziekten er gratis bij. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gegokt rond de 3000 dollar.....die business case ga ik niet rond krijgen schat ik zo maar in ;) Maar je hebt wel gelijk, het is een prachtig apparaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jeroen,

    Kies je set in de eerste plaats om het gemak, uiterlijk en plezier wat je er mee beleeft. Ga eens proberen bij collega hams (Yuri, PE2SBA hier in Boxtel heeft een IC7400 en een TS200). Qua specs maakt het geen QSO verschil uit, of je moet super antennes hebben :)
    Gefeliciflapstaart met de nieuwe spruit aldaar!
    Van mijn kant is helaas radiostilte; ik zit sedert april thuis met een zware burnout en ben hard aan het werken aan een hersteltraject.
    73 Mark

    BeantwoordenVerwijderen