vrijdag 9 april 2010

Your 5-9.....

Als beginnend zendamateur ben ik op zoek naar welk deel van de hobby mijn interesse heeft. Uiteraard zijn alle kanten interessant, maar het een wat meer dan het andere. Ik heb nog lang niet alle kanten gezien, maar het zijn er dan ook best veel. Een kleine opsomming van de verschillende onderdelen:
  • Werken op VHF/UHF repeaters (meestal vanuit de auto);
  • HF voor het maken van verre verbindingen;
  • EME (Earth Moon Earth) is het laten 'bounchen' van radiasignalen tegen de maan zodat ze weer terug komen op de aarde;
  • PSK31 is een digitale modi waarmee je op een soort van MSN manier met andere mensen over de hele wereld kunt communiceren;
  • Vossenjagen is het zoeken van een 'vos' die zich ergens heeft verstopt. Door het uitpeilen van het signaal is het de bedoeling om als eerste bij de 'vos' aan te komen;
  • D-Star is een digitale vorm van communiceren. Is heel erg in opmars en zeer interessant voor mobiel gebruik.
  • .....
Bovenstaande opsomming is maar een klein stuk van verschillende onderdelen van de hobby, dus ik heb nog genoeg te ontdekken ;)
Ik heb de laatste tijd wat geluisterd op de HF banden (10, 20 en 40 meter) en moet zeggen dat de laatste tijd niet veel interessante zaken voorbij komen. Althans voor mij geen interessante zaken. De meeste verbindingen die je voorbij hoort komen duren niet veel langer dan 10 seconden en zijn allemaal hetzelfde van inhoud. Tijdens deze micro QSO's wordt snel de welbekende 5-9 (5 voor modulatiesignaal en de 9 voor de signaalsterkte) uitgewisseld inclusief het callsign en veel meer is het dan ook niet. Waarschijnlijk zijn er de laatste tijd een hoop contesten aan de gang, waar dit soort verbindingen de bedoeling zijn. In een contest is het namelijk de bedoeling dat je in een korte tijd zoveel mogelijk verschillende verbindingen maakt en de inhoud van de QSO er dus niet toe doet.
Wellicht luister ik de laatste tijd op de verkeerde stukken van de banden, zijn er toevallig veel contesten aan de gang of is mijn antenne niet goed genoeg om de andere QSO's te horen, maar op deze manier weet ik zeker dat HF niet mijn ding gaat zijn.

Mochten iemand een idee hebben hoe ik dit beeld van HF kan veranderen, of tips heeft dan hoor ik dat uiteraard graag!

73,

Jeroen
PD0JSP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten