woensdag 10 maart 2010

HF is toch wel leuk....

Tegenwoordig kun je als N gelicenseerde zendamateur ook uitkomen op een aantal HF banden. De stukken band waar je op uit mag komen zijn:
  • 40 meter van 7.050 tot 7.100
  • 20 meter van 14.000 tot 14.250
  • 10 meter van 28.000 tot 29.700
Dit betekent dat je als N gelicenseerde zendamateur met maximaal 25 watt op bovenstaande frequenties verbindingen mag maken. Ik heb altijd interesse in de HF banden gehad. Waarschijnlijk komt dit door de oude 27mc tijd, wat natuurlijk ook een HF band is. Het zijn banden waar heel veel bij komt kijken wat verbindingen maken betreft. Je hebt te maken met zonnevlekken, weersomstandigheden enz. De verbinding die een uur geleden nog soepel ging, kan nu niet meer te maken zijn. Iedere band heeft zijn eigen condities nodig om goed toegankelijk te zijn. Deze 'misterie' boeit me ontzettend, waardoor ik steeds meer verbindingen probeer te maken op deze banden. Afgelopen weekend heb mijn eerste verbinden buiten europa gemaakt en wel met Amerika :). Ik moet zeggen dat dit toch wel een kick geeft.

Aangezien de F licentie een stuk meer mogelijkheden biedt op de HF banden, is de kans groot dat ik toch nog ooit ga beginnen aan de F cursus.

73,

Jeroen
PD0JSP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten